Analyse

SZKB analyse [SWOT analysis]

De resultaten van de SZKB analyse vormen een belangrijke basis
en inspiratiebron voor het opstellen van een aantal marketingstrategische opties.
Aan de hand van criteria, zoals aansluiting bij de visie, haalbaarheid en acceptatie
komt u vervolgens tot de selectie van de gewenste marketingstrategie. 

Hoe marketing minded is uw organisatie?
Aan de hand van onderstaande situatie analyse stelt u eenvoudig vast of u op koers ligt.

Marketing oriëntatie

  • Is het gemakkelijk voor onze klanten om contact met ons te leggen?
  • Is het eenvoudig voor klanten om zaken met ons te doen?
  • Luisteren wij naar onze klanten?
  • Leveren wij snelle en betrouwbare informatie?
  • Stellen wij onze klanten tevreden en meten wij de klanttevredenheid?
  • Doen wij redelijke beloften aan onze klanten?
  • Houden wij ons ook aan onze beloften?

Marketing organisatie

  • Sturen wij marketing vanuit de top van onze organisatie aan?
  • Richten wij onze organisatie zo in dat er goed wordt ingespeeld op de behoeften van onze klanten?
  • Zijn wij in onze gehele organisatie echt geïnteresseerd in onze klanten?
  • Werkt marketing goed samen met andere afdelingen?
  • Delen we relevante marketing informatie met elkaar?
  • Zijn we in staat klantwensen te vertalen in nieuwe producten?
  • Nemen we gezamenlijk besluiten?
  • Nemen we, indien nodig, ook samen de schuld op ons?

Marketing informatie

  • Hoe goed zijn we op de hoogte van de winstgevendheid van onze klanten, producten en kanalen?
  • Beschikken we over actuele informatie van onze concurrenten?
  • Gebruiken onze medewerkers deze informatie ook?
  • Weten we wanneer we moeten reageren op acties van onze concurrenten en wanneer niet?
  • Weten we welke marketing instrumenten we moeten gebruiken wanneer we reageren?
  • Weten we hoe we ons van de concurrentie kunnen onderscheiden?
  • Is ons onderscheid op lange termijn verdedigbaar?

Marketing realisatie

  • Hoe goed is onze marketing strategie gecommuniceerd en uitgevoerd?
  • Laat ons marketing team zien snel en slagvaardig te reageren op nieuwe ontwikkelingen?
  • Gaat ons marketing team effectief om met de inzet van de marketing instrumenten?
  • Welke inspanningen verrichten we om de effectiviteit van marketing te meten en te verbeteren?